Når jobbet ikke bliver solgt

Når jobbet ikke bliver solgt
Af Morten Andersen, indehaver af kommunikationsbureauet Komba

Bag en god rekruttering af en ny medarbejder ligger et godt salgsarbejde. Det fungerer bare ikke ret godt, når den indledende del af salgsarbejdet er et jobopslag.

Når du bevæger dig hen til din lokale tøjhandler for at købe et par bukser, bliver du ofte mødt med ”Goddag, hvad kan jeg hjælpe dig med?”. I øvrigt et åbent spørgsmål. Du kan ikke nøjes med at svare ja, nej eller måske, men du er nødt til at svare et eller andet, som ekspedienten kan bygge videre på. I skaber en relation og sandsynligheden for at du kommer hjem med det, du kom efter, er stor.

Relationen gør måske også, at det er samme forretning du går til, næste gang du mangler tøj. Og omtaler forretningen i positive vendinger, hvis talen falder på tøjkøb.

Forestil dig nu at du går hen til din lokale tøjhandler, men bliver mødt med ”Goddag og velkommen til Tøjbutikken Bjørnsen. Forretningen blev etableret af Henrik Bjørnsen i 1902, og har altid ligget, hvor vi også ligger i dag. Vi er fem ansatte. En der ejer forretningen og som er gift med hende der står for dametøj. De tre andre har alle været her mellem 7 og 12 år. Vi ved, hvad vi laver og vil gerne sælge dig noget tøj”.

Sandsynligheden for at du forlader forretningen med uforrettet sag, er meget stor. Samtidig er risikoen for, at du aldrig kommer der igen og ydermere fortæller andre om den mærkelige behandling du fik en reel fare. 

Det sidste scenarie, tænker du måske, er så langt ude, at det aldrig sker. Men det gør det. Hele tiden. Det er nemlig præcis en af de faldgrupper mange virksomheder falder i, når de slår en ledig stilling op. De starter deres jobopslag med at fortælle virksomhedens historie eller andre fortræffeligheder.

Det grundlæggende
Hvis din virksomhed skal have solgt en ledig stilling, så skal salgsarbejdet være i orden, for at tiltrække de bedste kandidater. Det gør man ikke ved at være afsenderorienteret og fortælle virksomhedens historie eller hvor gode, I selv synes, I er.

De bedste kandidater gider ikke læse en masse, som slet ikke er afgørende for, om de synes, et job lyder så interessant, at de søger det. Og de gider ikke alenlange jobopslag. De vil informeres kort og præcist og have at vide, hvorfor netop de, skal søge en opslået stilling.

Naturligvis kan en virksomhed godt brande sig i et jobopslag, men det er bare ikke det, der er det primære.

I de mellemstore virksomheder ligger rekrutteringen af nye medarbejdere typisk i hænderne på en afdelingsleder, som har kompetencer i forhold til afdelingens faglighed og ikke rekruttering af nye kolleger. Og i de mindre virksomheder er der måske kun ejeren til at skrive jobannoncen.

Der famles lidt i blinde, når jobopslaget skrives. Måske tages der udgangspunkt i sidste gang, der skulle hyres en ny medarbejder, eller lederen finder et stillingsopslag på internettet, som han synes, lyder godt. Men risikoen for at det ikke lever op til, hvordan et jobopslag, skal se ud er overhængende. Rigtig mange har ikke det rigtige indhold eller er skruet forkert sammen. Og ved at bruge disse som skabeloner gentages tidligere tiders fejl.

Værdsæt kandidaterne – allerede i opslaget
Helt galt bliver det, når der er slå-, stave- og tegnsætningsfejl. Ligesom sproglige fejl også ses. Det er menneskeligt at fejle – det gør vi alle, men vi kan godt prøve at gøre det lidt bedre.

Og vi kan godt diskutere, om fejl i tekster er forstyrrende eller ligegyldige. Men fakta er, at læseren bevidst eller ubevidst får indtrykket af at afsender – virksomheden, er ligeglad med kvaliteten og sine medarbejdere. Der skal bare hyres nogen til at udføre et stykke arbejde. Den tilgang gavner intet. Heller ikke bundlinjen.

Ses der så på, hvad der sker, hvis virksomheden ikke formår at opslå stillinger, som tiltrækker de bedst kvalificerede kandidater, så kan konsekvenserne være mange.

Hvis de bedste ikke søger vakante stillinger, så bliver de heller ikke en del af holdet. Uden at være fodboldekspert kan jeg godt slå fast, at Real Madrid aldrig er blevet storhold ved at hyre serie fem spillere. Så med andre ord, hvis din virksomhed skal være den bedste på jeres område, så sker det kun, hvis holdet af medarbejdere er de bedste. Selv om der er langt mellem Real Madrid og FCK – stiler begge hold mod stjernerne.

Kvaliteten af ansøgere afspejles i jobopslagets kvalitet.

Pengene fosser ud af kassen
Så er der den økonomiske del, som slet ikke er uvæsentlig. Det er indlysende, at det koster på firmakontoen, hvis der hyres en forkert medarbejder. Undersøgelser viser, at det kan koste helt op til 150 procent af årslønnen for en opslået stilling, hvis der ansættes en forkert ny medarbejder. Så selv hvis der er tale om en af de absolut lavestlønnede, så koster det i grad, så det kan se på bundlinjen.

For f.eks. mindre håndværksvirksomheder kan det praktisk talt koste dem levebrødet. Det kan være, den lokale tømrermester kun er ham og en svend. Virksomheden får opgaver nok til en svend og en lærling mere. Disse to udgør et team, som udfører dårligt håndværk, ikke vil være ved det og taler dårligt til og om kunderne. Sådan noget vil sprede sig som en løbeild, og inden længe, kan der være tale om, at virksomheden må lukke – måske går den ligefrem konkurs, med hvad deraf følger på den privatøkonomiske front. At tro sådan et image kan rettes op igen ved at afskedige de mennesker, der reelt udgør problemet, er ikke realistisk. Sådan et image vil hænge ved virksomheden mange år frem.

Mislykkes rekrutteringen af en ny medarbejder mere end en gang, begynder det at gå ud over arbejdsmiljøet. Virksomhedens erfarne medarbejdere, der skal oplære en ny kollega, bliver pressede, hvis det er noget, der gentager sig, bare fordi rekrutteringsprocessen slår fejl mere end en gang. De skal enten arbejde mere og længere eller virksomheden skal leve med, at der er opgaver, der ikke bliver løst. Sådan et dårligt arbejdsmiljø fører til, at flere rejser fra virksomheden og problemet eskalerer og kommer måske så meget ud af kontrol, at det ikke alene begrænser virksomhedens indtjening og udvikling, men også bliver en brændende platform, som ikke lader sig slukke.

Gør en forskel
Skal din eller din virksomheds rekruttering lykkes bedst muligt, skal salgsarbejdet af vakante stillinger være i orden, og det starter ved jobopslaget. Det er billigt at få en ekspert til at hjælpe med udformningen af jobopslaget og det giver rigtig god mening. Både i forhold til virksomhedens samlede økonomi, image, kultur og arbejdsmiljøet på virksomheden.

Læs om mulighederne for hjælp til at få skrevet det gode jobopslag, der virker.